Czym jest resetowanie wartości wyuczonych?

LiczbyNowoczesne modele samochodów opierają się na układach, których kontrolę i naprawę dokonuje się z wykorzystaniem komputerów. Dziś bardzo często instalacje w aucie są ze sobą połączone za pomocą czujników, sterowników i oprogramowania. Podczas awarii niektórych z nich może być potrzebne wgranie nowych plików lub usunięcie starych, „wyczyszczenie pamięci samochodu” i ustawienie nowych parametrów.

Jednym z elementów nowszych modeli samochodów, który wymaga szczególnego zainteresowania, jest automatyczna skrzynia biegów. Jej naprawa może okazać się kosztowna, więc nawet najdrobniejsza nieprawidłowość w jej działaniu powinna być motywacją do wizyty u specjalisty. Warsztaty samochodowe zajmujące się profesjonalną ich naprawą i regeneracją bardzo często wykonują resetowanie wartości wyuczonych, co ma przywrócić dawną sprawność pojazdu i pozwolić mu ponownie osiągać maksymalną moc.

Regeneracja a naprawa skrzyni

Trzeba mieć świadomość, że naprawa i regeneracja skrzyni biegów nie jest tym samym. To są dwie zupełnie różne czynności, które różnią się zakresem prac niezbędnych do ich przeprowadzenia oraz efektem. Regeneracja wiąże się zazwyczaj z wyjęciem skrzyni biegów z pojazdu i rozłożeniem jej na części. Zadaniem jest odnalezienie elementów, które wymagają naprawy lub wymiany, zanim skrzynia przestanie działać. Ma to nas uchronić przed problemem unieruchomionego pojazdu na środku drogi. Natomiast naprawa to już bardziej skomplikowany i czasochłonny zabieg, mający na celu zidentyfikowanie przyczyn usterki i jej usunięcie. W nowszych modelach pojazdów wszystko związane jest z oprogramowaniem, jakie producent zapewnia konkretnym modelom pojazdu. Każdy z nich ma sterowniki i czujniki dostosowane do parametrów technicznych przewidzianych dla danej marki i typu pojazdu. Dlatego dziś, jeśli dzieje się coś niedobrego z samochodem, zazwyczaj pierwszą czynnością, jaką wykonuje mechanik, jest podpięcie go pod komputer na warsztacie. To jedyny sposób, aby zobaczyć wszystkie błędy, które uniemożliwiają prawidłowe uruchomienie lub bezproblemową jazdę samochodem. Skrzynia biegów ze względu na swoje położenie jest dość trudnym elementem do naprawy, dlatego im szybciej zaczniemy działać po pierwszych sygnałach o nieprawidłowościach, tym lepiej.

Resetowanie wartości wyuczonych

Wartości wyuczone są to dane zapisane na odpowiednim sterowniku, który „nauczył” się sterować układem samochodowym podczas jazdy opierając się na dotychczasowych odczytach czujników znajdujących się w samochodzie. Ich zresetowanie jest czasami kluczowe dla adaptacji przepustnicy. Serwis skrzyni biegów wymaga odczytu i skasowania kodów błędów, jakie się pojawią podczas podpięcia pod komputer. Należy odczytać, jaki sterownik znajduje się w użytku, zakodować i zaprogramować go zgodnie z potrzebą. Taka adaptacja wymaga działania na wyłączonym silniku i włączonym zapłonie. Koniecznie musimy upewnić się, że nie wyskakują żadne błędy w pamięci sterownika silnika. Akumulator powinien wykazywać napięcie minimum 11.5 V i nie wolno dotykać pedału gazu, przepustnicę należy umieścić na jałowym biegu i upewnić się, że wyłączone zostały wszystkie elementy pobierające energię jak klimatyzacja czy oświetlenie pojazdu. Następnie w komputerze wybieramy odpowiednią opcję resetowania, podając przy tym dane dotyczące modelu samochodu.