Jak dbać o automatyczną skrzynię biegów?
Automatycznie skrzynie biegów stają się coraz bardziej popularne. Nic w tym dziwnego – zapewniają kierowcom o wiele wyższy komfort jazdy. Zwłaszcza podczas jazdy w korku, skrzynia automatyczna wydaje się prawdziwym zbawieniem. Jak o nią dbać, by posłużyła nam jak najdłużej?
P – tylko podczas postoju!
Wielu kierowców niecierpliwie rzuca tryb P, gdy samochód jeszcze toczy się do miejsca parkingowego. Nie jest to zdrowe dla skrzyni. W starszych modelach może doprowadzić do zablokowania skrzyni na aktualnym biegu. Ważne jest również, by nie wyłączać silnika, gdy auto jest w trybie D, R lub na biegu wybranym manualnie.
Z D na R – tylko po zatrzymaniu się!
Podobnie sytuacja wygląda, gdy chcemy wrzucić wsteczny bieg, gdy auto toczy się jeszcze do przodu. Na elementy skrzyni przenoszone są wtedy zbyt duże siły. Przed wrzuceniem R należy najpierw zatrzymać się.
Nie pal gumy!
Palenie gumy dla automatu jest bardzo obciążające. Unikajmy sytuacji, w których jednocześnie używamy gazu i hamulca. W skrzyni pojawiają się wtedy ogromne naprężenia.
Wymieniaj olej regularnie!
Wymiana oleju w automatycznej skrzyni biegów powinna być przeprowadzana zgodnie z zaleceniami producenta, zazwyczaj jednak nie rzadziej niż co 60 000 km. Wraz z olejem oczywiście powinien być wymieniony również i filtr. Nieregularne wymiany prowadzą do zbierania się w skrzyni zanieczyszczeń, które finalnie mogą uszkodzić zespół sterujący.
Dbaj o inne podzespoły!
Zawsze warto pamiętać o tym, że na pracę automatycznej skrzyni biegów mogą mieć wpływ inne podzespoły. Jej żywotność mogą skrócić źle działające świece, alternator czy kable wysokiego napięcia. Na skrzynię negatywny wpływ może mieć też źle przeprowadzony chiptuning.
Uruchamianie z pychu
Nigdy nie próbujmy uruchamiać samochodu z automatem na pych. Sposób ten na pewno nie zadziała, może mieć jednak fatalne konsekwencje. Możemy zerwać pasek zębaty lub przestawić fazy rozrządu, a nawet zniszczyć katalizator zalewając paliwem układ wydechowy.