Jakie są przyczyny hałasu w automatycznej skrzyni biegów?
Hałas pochodzący z automatycznej skrzyni biegów to sygnał, którego nie można ignorować, ponieważ może świadczyć o problemach wewnętrznych lub zużyciu jej elementów. Zrozumienie przyczyn tego hałasu pozwala na szybszą diagnostykę oraz minimalizację ryzyka uszkodzeń.
Zużycie i uszkodzenie łożysk jako źródło hałasu
Łożyska w automatycznej skrzyni biegów są stale obciążane i pracują pod dużymi naprężeniami, co prowadzi do ich naturalnego zużycia. Gdy łożyska ulegają nadmiernemu wyeksploatowaniu, zaczynają generować hałas, który zwykle przybiera formę jednostajnego szumu lub buczenia, nasilającego się wraz ze wzrostem prędkości. Hałas ten może pochodzić zarówno z łożysk głównego wału napędowego, jak i z łożysk wewnętrznych w samej skrzyni. Ponadto uszkodzenia lub deformacje łożysk spowodowane np. niewłaściwym montażem lub zanieczyszczeniami mogą wywoływać dodatkowe dźwięki i drgania.
Problem z synchronizacją przekładni i uszkodzenia kół zębatych
W automatycznych skrzyniach biegów każdy zestaw przekładni zębatych jest odpowiedzialny za przełączanie biegów i przekazywanie mocy. W miarę zużycia kół zębatych lub przy niewłaściwej synchronizacji dochodzi do nierównomiernej pracy przekładni, co objawia się charakterystycznym stukaniem lub zgrzytem. Dźwięk ten może wskazywać na problemy z synchronizatorami lub mechanizmem przesuwającym. Szczególnie intensywne dźwięki pojawiają się przy zmianie biegów lub pod większym obciążeniem, gdy elementy te nie współpracują idealnie. W takich przypadkach konieczna może być np. oferowana przez nas naprawa automatycznych skrzyń biegów w Puławach, aby przywrócić pełną sprawność przekładni i wyeliminować wszelkie niepożądane dźwięki.
Niewłaściwy poziom lub zanieczyszczenie oleju przekładniowego
Olej przekładniowy odgrywa kluczową rolę w redukcji tarcia oraz chłodzeniu elementów wewnętrznych automatycznej skrzyni biegów. Gdy poziom oleju jest zbyt niski lub gdy uległ on zanieczyszczeniu, elementy skrzyni biegów pracują pod zwiększonym obciążeniem, co skutkuje pojawieniem się hałasu. Niewystarczające smarowanie prowadzi do wzmożonego tarcia i przegrzewania, powodując szumy, piski oraz metaliczne dźwięki. Ponadto zanieczyszczenia w oleju, takie jak opiłki metalu, mogą powodować uszkodzenia powierzchni elementów i prowadzić do szybszego zużycia.