Półautomatyczna skrzynia biegów – jak wygląda jej naprawa?

Skrzynia biegówPółautomatyczna, czyli sekwencyjna skrzynia biegów to rozwiązanie pośrednie pomiędzy manualną zmianą przełożeń a systemem całkowicie automatycznym. W tego rodzaju skrzyni biegi zmienia się za pomocą drążka lub łopatek umieszczonych w pobliżu kierownicy, ale w odróżnieniu od przekładni manualnej niepotrzebne staje się przy tym wciskanie pedału sprzęgła, ponieważ uruchamia się ono automatycznie. 

W jaki sposób naprawia się główne elementy skrzyni półautomatycznej

Sekwencyjna skrzynia biegów składa się z trzech głównych elementów, które zostały skonstruowane odrębnie i dlatego proces naprawy każdego z nich wygląda nieco inaczej:

  • Właściwa skrzynia biegów działa w sposób zbliżony do skrzyni manualnej, dlatego i jej naprawy przebiegają tak samo. Częstym problemem są awarie przekładni i wtedy niezbędna staje się wymiana całości lub przynajmniej uszkodzonych podzespołów. Najlepsze są oczywiście oryginalne i takie znajdziemy w sprawdzonych serwisach, ponieważ dzięki nim mamy pewność, że nowa część będzie kompatybilna z całością, a skrzynia znów będzie działać bez zarzutu.
  • Sprzęgło, które może wyglądać w podobny sposób jak w skrzyni manualnej, ale wykonuje się je z innych materiałów i trochę inne są jego elementy. W związku z tym w przypadku napraw półautomatycznych skrzyń biegów nie powinno się korzystać z podzespołów do sprzęgieł manualnych, bo może to spowodować bardzo negatywne następstwa. Sprzęgło zacznie pracować nieodpowiednio i w konsekwencji zaburzona zostanie praca całej skrzyni. 
  • Układ sterowania, który jest chyba najtrudniejszy do naprawy w warsztacie, ponieważ różne skrzynie biegów mają odrębne systemy nadzorowane przez komputerowe sterowniki, które powinny działać bardzo precyzyjnie. Dlatego istotna jest regularna diagnostyka tego rodzaju układów, aby błędy w ich działaniu nie doprowadziły do awarii sprzęgła czy innych poważniejszych uszkodzeń.